Polen är ett land på frammarsch i det nya Europa. Här finns historiska platser, härliga miljöer, mycket kyrkohistoria och intressanta platser för en pilgrim på resa. Wroclaw är kanske inte så känt men väl värt ett besök. Torget är definitivt ett av de vackraste i Polen. Vi besöker Czestochowa med Svarta Madonnan och ser den nya, vackra Jesusstatyn.
Dag 1 Efter påstigning i Skåne åker vi till Gedser där färjan mot Rostock avgår. Vi fortsätter söderut, rundar Berlin, tar sikte mot Polen och i Cottbus letar vi upp vårt centrala Hotel Lindner. Middag på hotellet. Ca 65 mil

Dag 2 Efter en rejäl frukost fortsätter vi mot polska gränsen och vidare till Wroclaw. Vi checkar in på fina Park Plaza Hotel. Vår lokala guide i Wroclaw möter oss och leder en vandring till gamla stans sevärdheter. Wroclaw har ett fantastiskt stort och vackert torg med många fina byggnader. Att inta sitt kvällskaffe på torget rekommenderas. Ca 22 mil

Dag 3 Dagens mål är Jasna Gora i Czestochowa, en betydelsefull vallfartsort. Här finns den Svarta Madonnan och hit vallfärdar årligen flera miljoner pilgrimer från hela världen. Svarta Madonnan har också räddat staden från svenskarna. Under Karl X Gustavs polska krig belägrade svenskarna staden men kunde inte inta den. Vi återvänder till vårt hotell i Wroclaw. Ca 40 mil

Dag 4 Vi lämnar Wroclaw och åker norrut mot Swiebodzin. Här står den nybyggda Jesusstatyn som, beroende på hur man räknar, är världens största. 38 meter hög är den och mycket vacker och stilfull. Resan fortsätter västerut, förbi Frankfurt a.d. Oder, och vidare till Berlin. Här bor vi mycket centralt på Ivbergs Premium Hotel. Ca 40 mil

Dag 5 Vi får några timmar i Berlin innan vi måste bege oss mot Rostock och färjan som tar oss till Danmark. Snart är vi tillbaks i Skåne. Ca 50 mil

Snabbsökning

Broschyr

Ladda hem PDF

Exodus resebroschyr... (PDF) »