Detta är en pilgrimsresa där du får upptäcka stora delar av vad Turkiet har att erbjuda av historia, kultur och kristet arv. Vi inleder med det fascinerande Istanbul för att sedan styra mot Kappadokien, ett märkligt område med underjordiska kyrkor, grottor m.m. Vi reser sedan vidare västerut och besöker flera bibliska platser. Efter en givande rundresa är vi till slut tillbaks i Konstantinopel (Istanbul).
Dag 1 Under förmiddagen flyger vi från Köpenhamn resp. Stockholm. Vi hämtas på Atatürks flygplats i Istanbul och körs till hotellet.

Dag 2 En spännande heldag i Istanbul med besök i Hagia Sophia, Topkapi palatset och Blå moskén.

Dag 3 Vi åker buss österut till huvudstaden Ankara. Besök i Anatolian Civilisation Museum och Slottet i Ankara. Logi i Ankara.

Dag 4 Vi lämnar Ankara och åker de återstående milen till Kappadokien. Kappadokien har ett märkligt månliknande landskap. Lava från två vulkaner, Erciyas och Hasan, och lera har genom tidsåldrarnas erosion urgröpt högplatån och lämnat efter sig ett landskap med fantastiska och fantasieggande formationer av tuffsten. Kristendomen kom tidigt till Kappadokien. I 1 Petr 1:1 räknas flera provinser upp, bl a Kappadokien. Paulus reste genom Kappadokien på sin andra missionsresa. Ancyra (Ankara) var centralort i Galatien. Man har upptäckt mer än 600 kyrkor från gammal tid i detta område.

Dag 5-6 Vi besöker Göreme, ”De 100 kyrkornas dal”, med kyrkor och klosteranläggningar uthuggna i det mjuka berget och försedda med fantastiska, färgrika väggmålningar. Vi besöker Äppelkyrkan, S:ta Barbaras kyrka, Sandalkyrkan, Ormkyrkan. Vi fortsätter till Uchisar med dess hänförande anblick. En medeltida borg kröner klippan, som är full av grottor, likt en schweizerost. Vi ser Guvercinlik, Duvdalen. Vi fortsätter att resa runt i Kappadokien och besöker Zelve, en övergiven by uthuggen i berget och bebodd fram till 1955. Vi ser märkliga naturformationer och besöker byn Cavusin, uthuggen i klippan på bergets topp och beser Johanneskyrkan från 400-talet. Middag och övernattning i Kappadokien.

Dag 7 Resan går västerut mot Konya, det antika Iconium, som blev en betydande kristen ort efter Paulus besök och förkunnelse där. Paulus och Barnabas var här år 47. Efter Konya besöker vi Yalvac, det gamla Antiokia i Pisidien som Paulus också besökte. Hotell i Pamukkale.

Dag 8 I Hierapolis led aposteln Filippos martyrdöden år 80. Vi besöker den antika staden och de märkliga kalkbassänger som står på UNESCOs världsarvslista. Vi åker sedan till den kända staden Efesus som var huvudstad i den romerska provinsen Mindre Asien och som nu är en välbevarad ruinstad. Inte långt därifrån kommer vi till huset där Maria, Jesu mor, och Johannes bodde. Vi bor denna natt i Selcuk.

Dag 9 Vi reser norrut genom ett landskap med olivklädda berg och når Pergamon, huvudstad i riket med samma namn under 200-talet f Kr. Staden, med sitt akropolis, är högt belägen på en bergskam. Pergamon är en av de sju församlingarna i Uppenbarelseboken. Vi ser platsen för Zeusaltaret, kallad ”Satans tron”, Upp 2:12-17. Vi ser även Athenatemplet, Trajanus´ tempel, teatern och det näst största biblioteket i antiken. Resan fortsätter och när dagen slutar är cirkeln sluten i Istanbul.

Dag 10 Vi får ytterligare några timmar i Istanbul innan vi måste till flygplatsen för hemresa.

Snabbsökning

Broschyr

Ladda hem PDF

Exodus resebroschyr... (PDF) »