Santiago de Compostela, huvudstaden i regionen Galicien i nordvästra Spanien, är en av Europas viktigaste vallfartsorter. Man menar att aposteln Jakobs grav finns här. Graven upptäcktes år 813 och sedan dess har pilgrimer strömmat till från olika håll. Till Santiago vandrade också heliga Birgitta med sin make på medeltiden. Idag är det många som vandrar längre eller kortare sträckor på vägen mot Santiago. Vi följer den franska vägen, Caminon, som är den vanligaste och mest kända. Detta är en resa för den som vill vandra på pilgrimsvägen och som vill uppleva hela sträckan men som inte har ork och tid att vandra så långt. Resan leds av kyrkoherde Owe Johansson, som också är kaplan på resan.

Dag 1 Vi flyger från Köpenhamn eller Stockholm och på eftermiddagen landar vi i Bilbao. Vi börjar med ett intressant besök i det kända Guggenheimmuséet. Den mycket speciella byggnaden hyser modern och samtida konst. Logi på Hotel Nervion.

Dag 2 Bussen tar oss till Pamplona med sin gotiska katedral och vackra centrum som inspirerade till Hemingways ”The sun also rises”. Vi kör längs Pyrenéerna till Ibaneta. Första vandringsetappen går härifrån och till Roncesvalles. I Roncesvalles stod slaget mellan Karl den Store och Roland mot muslimerna. Vi bor i Pamplona på Hotel Maisonnave.

Dag 3 Vägen till Logrono kantas av vingårdar. I Eunate besöker vi den åttakantiga, romanska kyrkan. Dagens vandring går till Puente de la Reina. På 900 – 1100-talen begravdes de kungliga i Najera och i Santo Domingo besöker vi katedralen. Vi vandrar ytterligare en bit från Ermita de Valdefuentes till kyrkan San Juan de Ortega. Logi på Hotel Amirante Bonifaz i Burgos.

Dag 4 Vandring 7 km från Rabé de las Calzadas till Olmillos. Vi färdas genom det flacka landskapet till Fromista och vidare till Leon. Vi besöker den kungliga kryptan i S:t Isidoro-kyrkan och så förstås den imponerade katedralen med berömda fönster. Vårt hotell i Leon heter Las Infantas.

Dag 5 Leon till Sarria. En spännande dag i bergen med ödebyarna före Cruz de Hierro (Järnkorset) som man passerar till fots. Den lilla byn O Cebreiro med sina pallosas, kända för sina halmtak, är en upplevelse utmed vägen. Hotel Alfonso i Sarria.

Dag 6 Idag tar vi sikte mot målet, Santiago de Compostela men stannar först vid San Nicolas kyrkan i Portomarin. I Melide kan den sugne smaka det typiska ”Pulpo” (bläckfisk). Efter lunchen vandrar vi den vackra vägen mellan Melide och Boente. Bussen kör oss sedan till ”Glädjekullen” (Hill of Joy) och vi vandrar tillsammans in till målet, Santiago. I Santiago bor vi centralt på Hotel San Lorenzo.

Dag 7 Heldag i Santiago de Compostela med stadsvandring och den stora pilgrimsmässan kl 18 i katedralen.

Dag 8 Vi åker till flygplatsen i Vigo och vid lunchtid lyfter flyget som tar oss till Köpenhamn resp. Arlanda.

Snabbsökning

Broschyr

Ladda hem PDF

exodus resebroschyr... (PDF) »